VOA’s: Internet bij ouderen stimuleren

Aalsmeer – Na het intensieve startjaar hebben de Vrijwillige Ouderen Adviseurs (VOA’s) in het afgelopen jaar kunnen werken aan grotere bekendheid, het vergroten van de eigen deskundigheid en het uitbouwen van kontakten met organisaties en instanties die ook werkzaam zijn op het terrein van zorg en ouderen. Dat heeft geresulteerd in een toenemend aantal hulpvragen waarbij de VOA’s Aalsmeerse ouderen behulpzaam hebben kunnen zijn bij het vinden van hun weg op het gebied van zorg en voorzieningen. Opvallend was het verhoudingsgewijs grote percentage vragen met betrekking tot wonen. Om Aalsmeerse ouderen ook op dit gebied goed te kunnen adviseren ontstond er bij de VOA’s de behoefte aan grotere kennis op het gebied van wonen en huisvesting in Aalsmeer. Verheugend te constateren dat de gemeente deze visie deelt en het belang er van inziet. In 2016 zal dit, in samenspraak met de gemeente, verder uitgewerkt worden. Waarborg voor een goede voortgang en continuiteit van het VOA-project is de grote betrokkenheid van de samenwerkende Aalsmeerse ouderenorganisaties ANBO, KBO, OVAK en PCOB, verenigd in het Besturenoverleg Ouderen Aalsmeer en Kudelstaart. Deze betrokkenheid is ook voor het komende jaar verzekerd.

Behandelde hulpvragen

In 2015 zijn de VOA’s 36 maal om advies gevraagd. In het merendeel van de gevallen kon passend advies gegeven worden, in sommige gevallen is doorverwezen naar andere instanties, zoals Vita of het Sociaal Loket. Wanneer de situatie daar om vroeg, is samenwerking gezocht met andere organisaties, zoals Vita, Rode Kruis en Zorg voor Elkaar. De vragen hadden betrekking op: Wonen 10 maal , financiën 9 keer, vervoer 6 maal, gezondheid 2 keer en overig 9 maal.

Bevindingen

Evenals in 2015 komen de VOA’s tot de conclusie, dat door de ouderen in vele gevallen onvoldoende gebruik gemaakt wordt van de al bestaande informatiebronnen, zoals de gemeentegids, het Vita 65+ boekje en andere publicaties. Internet is nog voor (te) veel ouderen een ontoegankelijk gebied. Gelukkig neemt het aantal mogelijkheden om zich deze vaardigheden eigen te maken nog steeds toe. Op initiatief van de Vrijwilligerscentrale zijn inmiddels gesprekken op gang gekomen om de bestaande (vrijwillige) praktische hulp in Aalsmeer in kaart te brengen en geconstateerde witte vlekken in te vullen. Een boodschappendienst en acuut incidenteel vervoer naar ziekenhuis of dokter staan op het verlanglijstje. Aanbevelingen zijn verder ook: Ouderen nog meer activeren zich te laten scholen in het gebruik van een laptop, tablet of smartphone. Wanneer de kosten een hindernis zijn, is de helpende hand van de gemeente gewenst. En het Openbaar Vervoer voorziet niet in een adequaat vervoer naar en van de gezondheidscentra, winkelcentra en andere belangrijke punten in de gemeente. Hiervoor zullen oplossingen gezocht moeten worden.

Foto: Zorgcentrum Aelsmeer.