Vervuilend vliegtuig

Groot onderhoud Schiphol aan Aalsmeerbaan

Aalsmeer – De Aalsmeerbaan krijgt een grote onderhoudsbeurt. Hierdoor is de start- en landingsbaan van 4 april tot en met half juli niet beschikbaar voor vliegverkeer. De vliegtuigen die normaal vanaf de Aalsmeerbaan vertrekken of landen op deze baan, maken in deze periode gebruik van de Buitenveldertbaan, de Schiphol-Oostbaan en de Kaagbaan. Omdat de Aalsmeerbaan ’s nachts sowieso gesloten is, heeft dit geen gevolgen voor nachtvluchten.

Foto: Luchthaven Schiphol

Werkzaamheden aan kruising met Buitenveldertbaan

De Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan kruisen elkaar. Tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan zijn er van 19 tot en met 26 april en op woensdag 22 juni, donderdag 23 juni en maandag 4 juli werkzaamheden aan de kruising met de Buitenveldertbaan. Daardoor zijn beide banen in die periode niet beschikbaar. Het vliegverkeer dat zou landen op de Buitenveldertbaan maakt gebruik van de Schiphol-Oostbaan en de Zwanenburgbaan. Startende vliegtuigen zullen worden verplaatst naar de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan. Bij harde zuidwestenwind kan er ’s nachts worden geland op de Schiphol-Oostbaan.

Kaagbaan enkele weken beperkt beschikbaar

Tijdens het groot onderhoud zijn er ook werkzaamheden aan de taxibaan die tussen de Kaagbaan en de Aalsmeerbaan ligt. In de week van 16 tot 23 mei is de Kaagbaan gewoon inzetbaar, er kan alleen niet op deze baan geland worden bij slecht zicht. Van 23 mei tot 6 juni zijn er meer beperkingen voor de inzet van de Kaagbaan, omdat vliegtuigen geen gebruik kunnen maken van de kop van de Kaagbaan. Er kan alleen gestart worden op een korter deel van de baan. Vliegtuigen die de hele lengte van de baan nodig hebben, zullen deze periode vertrekken vanaf de Buitenveldertbaan. Landende vluchten kunnen terecht op de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan.

Werkzaamheden

In de onderhoudsperiode vervangt Schiphol het asfalt op de Aalsmeerbaan en de omliggende rijbanen. Dat is een oppervlakte van maar liefst 24 voetbalvelden. In het asfalt komen 923 nieuwe ledlampen en leggen we 44 kilometer aan bekabeling aan. Op het nieuwe asfalt wordt voor 17 kilometer aan markeringen op de baan geschilderd. En daarnaast reinigt, repareert en vervangt Schiphol deels de hemelwaterputten en –leidingen rond de baan. Ook worden de landingslichten vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Vervanging landingssystemen

Tijdens het groot onderhoud vervangt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Instrument Landingssysteem (ILS) van de Aalsmeerbaan. Een ILS zorgt ervoor dat vliegtuigen ondersteund worden om in een geleidelijke hoek te dalen naar de landingsbaan. Een aantal werkzaamheden aan het ILS kan pas worden uitgevoerd nadat het groot onderhoud is afgerond. In de periode van zes weken na afloop van het groot onderhoud kan hierdoor de Aalsmeerbaan niet in alle zichtomstandigheden worden gebruikt als landingsbaan. Hierdoor kan bij noordenwind de Buitenveldertbaan of Zwanenburgbaan vaker worden ingezet.

Vragen?

Heb je vragen over het vliegverkeer tijdens het groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan? Kijk op bezoekbas.nl voor meer informatie. Of check het live vliegverkeer en baangebruik in de Notifly app.