Goed jaar voor Royal FloraHolland

Aalsmeer – Donderdag 19 mei heeft Royal FloraHolland het jaarverslag 2015 gepresenteerd. De veiling heeft met de internationale verkoop van bloemen en planten in 2015 ruim 4,6 miljard euro omgezet. De omzet is ten opzichte van 2014 met 1,4 procent gestegen. Lucas Vos, CEO Royal FloraHolland: “Mensen blijven genieten van mooie bloemen en trendy planten in hun huis, tuin of op balkon. Onze kwekers en hun klanten kijken over het algemeen dan ook terug op een goed jaar.”

Meer directe handel

Per product zijn verschillen te zien, maar de kwekers hebben gemiddeld genomen een 0,9 procent hogere prijs voor hun bloemen en planten ontvangen dan een jaar eerder. Rozen, tulpen en chrysanten scoorden in 2015 goed, evenals de orchidee en de hortensia. Royal FloraHolland heeft vorig jaar minder via de veilingklok verkocht, waardoor die omzet met één procent daalde. De omzet uit directe verkoop tussen kweker en handelaar steeg juist met 3,8 procent.

Bedrijfsvoering positief

De bedrijfsvoering van Royal FloraHolland staat er positief voor. Ondanks de verschuiving van klokverkoop naar directe handel bedroegen de opbrengsten van Royal FloraHolland 392 miljoen euro in 2015 ten opzichte van 393 miljoen euro in 2014. Dit zijn bijvoorbeeld inkomsten uit provisies, heffingen en huur. De operationele kosten zijn meer dan verwacht gedaald, met 7 miljoen euro naar 377 miljoen euro. Dit komt door lagere personeelskosten en lagere afschrijvingskosten door minder investeringen en de verkoop van vastgoed. De solvabiliteit verbeterde in 2015 van 23,4 procent naar 24,8 procent en het risicodragend vermogen van 49,4 procent naar 54,4 procent.

Strategie

Royal FloraHolland heeft in 2015 belangrijke stappen gezet met de strategie richting 2020. Deze strategie bevat zes programma’s en is onder meer nodig vanwege veranderingen in de sierteelthandel en nieuwe technologische ontwikkelingen. Lucas Vos: “2020 Wordt een belangrijk jaar. We willen dat meer mensen meer bloemen en planten kopen en we willen betere marges voor onze leden en hun klanten bereiken.”

Het Nieuwe Veilen

Het Nieuwe Veilen is één van de belangrijkste strategische programma’s en geeft onder meer een antwoord op de dalende klokverkoop en de groeiende directe handel. Samen met leden en klanten werkt Royal FloraHolland aan een online 24/7 marktplaats die net als boekingswebsites voor vliegtickets en hotelkamers werkt met dynamische prijsvorming. De logistieke dienstverlening zal eenvoudiger en efficiënter worden en beter afgestemd zijn op de wensen van klanten.

Met het programma World Flower Exchange wil Royal FloraHolland meer bloemen en planten verkopen in nieuwe markten. In 2020 wil Royal FloraHolland via dit platform 1 miljard euro omzetten, waarvan 200 miljoen euro in China. Lucas Vos: “Made in Holland, daar zijn Chinezen dol op. Dit jaar verwachten we 10 miljoen euro om te zetten.”

Foto: Lucas Vos tijdens de presentatie van het jaarverslag.