Zaai Masterclass een bron van informatie

Aalsmeer – Dinsdag 19 maart kwamen de Zaailingen naar het Wapen van Aalsmeer om daar een masterclass ‘sociaal media’ te volgen, gegeven door Kirsten Verhoef en Sabine Joore.

Wethouder Robert van Rijn liet ook deze gelegenheid niet aan zich voorbij gaan om hierbij aanwezig te zijn en vooraf een oppeppend praatje te houden. “Ik ben net zo nieuwsgierig als jullie.” Openhartig vertelde hij hoe moeilijk het soms is om de touwtjes uit handen te geven, maar dat dit in deze tijd wel nodig en ook mogelijk is. “Wij kunnen niet zonder social media.” De gemeente heeft een half miljoen vrij gemaakt om inwoners te stimuleren en te laten mee te denken bij zaken die het woon en werkverkeer in Aalsmeer kunnen verbeteren. Daarvoor is er samen met wethouder Wilma Alink een filmpje gemaakt die binnenkort online komt. Via een website  kunnen de nieuwe ideeën worden ingezonden. “Er wordt constructief op gereageerd op deze nieuwe manier van informatie winnen, maar”, verklaarde de wethouder: “Er blijft ook een gewone brievenbus.”

Kirsten Verhoef gaf samen met Sabine Joore – twee jaar geleden zelf nog Zaailing – een knap staaltje van kennis weg hoe je je als ZZP’er op social media zichtbaar en bekend kan maken. Hoe je het beste gebruik kan maken van Linkedin, Facebook, Instagram, You Tube en Pinterest. Hoe je ook  koppelingen kunt maken om nog meer bereik te krijgen. Aan de hand van een aantal persoonlijke pagina’s die vooraf bekeken waren kregen de Zaailingen handige en bruikbare tips. Bovendien werd alle Zaailingen aan het eind van het coachtraject ook nog eens een één op één sessie beloofd.

Mooi was ook hoe sommige Zaailingen – waaronder Joeri Visser – met mooie in heldere bewoording aanvullende informatie kwamen. Het is wel duidelijk dat authenticiteit en korte aansprekende teksten het goed doen. Je ook echt hulp nodig hebt om een goede website te maken en om alle mogelijkheden te leren benutten. Zeker voor iemand die nog in het begin staat van het leerproces is het de vraag: ‘Waar te beginnen?’ Het ook de nodige tijd kost om efficiënt gebruik te maken van social media. Verstandig is hiervoor een vast uur en een vaste dag voor te reserveren.

Social Media Café

Vanuit ervaring konden Kirsten en Sabine ook aangeven welke tijden van informatie verzenden het meest geschikt zijn. Aan de hand van de door Kirsten samengestelde contentkalender kan je daarvoor een vast programma maken. Dat maakt het naar wie en op welke tijd een stuk eenvoudiger. Nog steeds blijkt Facebook het meest gebruikt (zo’n tien miljoen actieve gebruikers). Zo is iets plaatsen op Instagram bijvoorbeeld ’s morgens of vroeg of ’s avonds na zeven uur het meest effectief. Voor Facebook telt rond de klok van zeven uur in de avonduren. En adverteren – soms al mogelijk vanaf kleine bedragen – aan te raden is.

In de pauze gaf de wethouder aan dat hij er veel van had opgestoken en dat telde ook voor de Zaailingen die tijdens een afsluitend glaasje wijn of fris nog veel met elkaar te bespreken hadden en druk waren met het uitwisselen van gegevens.

Een van de aanwezigen gaf de volgende raad aan een ieder die het maar wilde horen. “Weet je wat zinvol is? Ga iedere tweede dinsdag van de maand naar het Social Media Café waar Kirsten Verhoef van Sylt Support op eigen initiatief voor iedereen die meer wil weten over Social Media informatie geeft en het is nog gratis ook.” ZAAI Kweek en Eet is te vinden op de Oosteinderweg (terrein van Bart en Joost Leliveld). Voor meer informatie: Kirsten Verhoef, telefoon 0297-366182 0f via de mail kirsten@syltsupport.nl

Janna van Zon