Vrijstelling voor nachtelijk gebruik Aalsmeerbaan

Aalsmeer – Op 5 februari heeft de minister via een publicatie in de Staatscourant kennis gegeven van haar besluit gedurende de periode van 10 maart tot en met 29 april vrijstelling te verlenen van het verbod op starts vanaf en landingen op de Aalsmeerbaan tussen 23.00 en 06.00 uur. Luchthaven Schiphol heeft om deze vrijstelling verzocht vanwege het in de genoemde periode geplande onderhoud aan de Zwanenburgbaan.

Niet onbegrensd

In een georganiseerd overleg met luchthaven, LVNL en het Rijk heeft de gemeente Aalsmeer het belang van randvoorwaarden van de te verlenen vrijstelling onderstreept. De omgeving moet er op kunnen vertrouwen dat de vrijstelling niet onbegrensd is en dat het gebruik er van aan voorwaarden verbonden is.

De vrijstelling is expliciet verbonden aan de omstandigheid dat de Kaagbaan niet beschikbaar is of niet bruikbaar is vanwege specifieke weersomstandigheden. “Van een onbeperkt gebruik van de Aalsmeerbaan in de nacht kan en mag geen sprake zijn. De verwachting is dat het gebruik van de Aalsmeerbaan in de nacht als alternatief voor de Zwanenburgbaan niet meer dan één tot twee nachten het geval zal zijn. Vanzelfsprekend zullen wij de ontwikkelingen monitoren en opheldering vragen over de weersomstandigheden, mocht de Aalsmeerbaan zijn ingezet”, aldus de gemeente.

Positief effect

Het onderhoud aan de Zwanenburgbaan heeft ook nog een beetje positief effect voor Aalsmeer. Omdat deze overdag niet beschikbaar is, wordt het vliegverkeer opgevangen door de Buitenveldertbaan. De Aalsmeerbaan wordt niet extra ingezet. De Zwanenburgbaan dicht betekent dat inwoners ook een periode van relatieve rust tegemoet kunnen zien. Het verkeer van deze baan is immers voor delen van Aalsmeer (vooral in Kudelstaart) inmiddels een belangrijke bron van overlast.