Bloemen- en planten-export in de plus

Aalsmeer – Na de gematigde start in januari is de bloemen- en plantenexport vanuit Nederland in februari met bijna 6% gestegen. De cumulatieve waarde oversteeg nipt € 1 miljard. Dit blijkt uit de statistieken van Floridata. Oost-Europese bestemmingen, een goede Valentijnsdag en het retailsegment trokken de markten omhoog. Zorgen blijven over de twee grootste markten: nummer 1 Duitsland hapert en met Brexit voor de deur is de toekomst van nummer 2 Engeland ongewis. Wereldwijd blijft het vooruitzicht op groei gunstig meent de VGB. 

Grens overschreden

Bij de toename met 6% afgelopen maand moet worden aangetekend, dat vorig jaar een daling werd geïncasseerd van 2% bij de start van een zeer koud voorjaar. In februari steeg de plantenwaarde met 13% en de bloemenwaarde met 3%, in vergelijking met vorig jaar. Voor het derde achtereenvolgende jaar overschreed de Nederlandse bloemen- en plantenexport de grens van € 1 miljard al na twee maanden. Tot en met februari is de voorsprong ten opzichte van 2018 op de plantenomzet 7% (€ 359 miljoen) en op de bloemenomzet 2,5% (€ 725 miljoen).

Retailsegment stijgt

Naast de weersomstandigheden in vooral Noordwest-Europa, goed voor 80% van de exportomzet van de top-10 landen, zijn de bloemengeefdagen een belangrijke factor. Die liggen met een late Pasen beter verspreid dan vorig jaar en dat is gunstig voor de afzet. Voor een belangrijke feestdag als Valentijnsdag op 14 februari bleven topprijzen uit. Dat heeft als voordeel dat de vraag na Valentijnsdag beter op peil blijft. In het retailsegment was Valentijnsdag dit jaar een topper, over het algemeen beter dan in voorgaande jaren. In het pot- en tuinplantensegment is de retailafzet volgens Floridata sterker gestegen dan bij de snijbloemen.