Regenboog Zeilevenement gaat niet door!

Regio – Na de organisatie van vier geweldige en succesvolle evenementen waarbij de Hollandse- en Utrechtse Plassen op een zeer bijzondere wijze in de belangstelling hebben gestaan bij een groot publiek heeft de organisatie van het Nationaal Regenboog Evenement (NRE), besloten dat het NRE in 2015 niet zal worden georganiseerd. Het Hollands- en Utrechts Plassenberaad (HUB) geeft aan erg enthousiast te zijn met de resultaten, dat de doelstellingen bereikt zijn en wil graag bestuderen hoe een dergelijk evenement in de toekomst vanuit de combinatievisie: overheid, bedrijfsleven en verenigingsleven opgezet kan worden. Vier jaar lang werd er gestreden om de zilveren Regenboog op vijf Hollandse en Utrechtse plassen met oer-hollandse wedstrijdboten: De Regenboog. Elk schip komt uit voor een dorp, gemeente, provincie, instelling of bedrijfsleven en er werd één week lang, elke dag op een andere plas of meer met het mes op het dek gestreden. De klassenorganisatie van de Regenboog, de Regenboogclub, nam samen met vijf enthousiaste Watersportverenigingen, een wedstrijdleider, jury en vele anderen de organisatie van het wedstrijdzeilen voor haar rekening. Zij waren hier op een fijne manier met elkaar aan het werk met één gezamenlijk doel. Overdragen van hun eigen unieke ervaring met het gebied en haar mogelijkheden aan anderen. Op en rondom de plassen en de Regenboogwedstrijden werd er daarnaast van alles georganiseerd voor jong en oud om hen kennis te laten maken met de recreatie- en sportmogelijkheden die de plassen en meren te bieden hebben. Trouwe sponsoren ondersteunden in de afgelopen jaren het NRE waarbij eenieder op eigen unieke wijze bij heeft gedragen aan het succes van deze Plassenpromotie. Rabobank was vanaf het begin af aan letterlijk en figuurlijk promotor van het NRE. BMW Amsterdam stelde al haar nieuwe duurzame groene ontwikkeling op autogebied ter beschikking van de organisatie en sleepte de meest innovatieve auto’s mee naar de plassen. Heel bijzonder was ook de bijdrage van Feadship, die lokale jeugd onder begeleiding van scheepstimmermannen bootjes liet bouwen om later op de dag wedstrijdjes mee te varen om zo kennis te laten maken met de basis van timmermanswerk en techniek. Jan Spelt van Spelt bedrijven uit Nieuwveen is de afgelopen vier jaar elke dag erbij geweest en genoot van zijn bijdrage aan het op de kaart zetten van de waterrecreatiemogelijkheden in de nabije omgeving van zijn bedrijven die continu bezig zijn met duurzame technieken op het gebied van inzameling en recycling van afvalstromen. De “Sail In” van Leiderdorp naar de poort van Leiden toe, waar het evenement geopend werd door de Commissaris van de Koning, die ook aansluitend op dag 6 de prijsuitreiking in Nieuwkoop deed, bleek een groot succes. Schooljeugd in Roelofarendsveen was net als de jeugd van Aalsmeer één hele dag op en rond het water bezig en kreeg op ongedwongen wijze te zien wat er voor leuke dingen te doen zijn op en rond het water. Feitelijk was dat ook een van de hoofddoelstellingen: “Mensen te laten zien wat een uniek gebied en geweldige recreatiemogelijkheden om de hoek aanwezig zijn en dat je daar dus niet echt ver voor hoeft te reizen… Dit is de afgelopen vier jaar door het NRE bewezen. Onderzocht wordt of het evenement op een iets kleinere schaal voortgezet kan worden.