30 en 50 Kilometer binnen bebouwde kom

Amstelland – We doen het allemaal weleens: net iets harder rijden dan toegestaan. Soms bewust, in een poging verloren minuten in te halen. En soms onbewust, omdat onze gedachten afdwalen en we even niet opletten. Wat de reden ook is, (iets) te hard rijden is altijd heel gevaarlijk. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig in onverwachte verkeerssituaties terechtkomt. En waar je vaak te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen, ouderen en fietsers. Niet beschermd door airbags en gordels, zijn zij degenen die het grootste gevaar lopen ernstig gewond te raken. Of nog erger… Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger je snelheid, des te meer meters je in die tijd aflegt.

 

Juiste snelheid, minder gewonden

Bij ongeveer één op de drie dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt, zouden er in Nederland 25 tot 30% minder letselslachtoffers zijn. Snelheidsovertredingen tot 10 à 15 kilometer per uur boven de limieten van 30 en 50 kilometer per uur kosten binnen de bebouwde kom jaarlijks circa tien voetgangers en fietsers het leven. Zo’n 200 mensen worden zwaargewond in het ziekenhuis opgenomen. Bij regenachtig weer is de remweg nóg een stuk langer. Hou daar dus rekening mee. Een botsing met 50 kilometer per uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw van 10 meter hoog. Wilt u meer informatie over de ‘limiet’-campagne, uw remweg of meer informatie over de boetes voor te hard rijden binnen de bebouwde kom. Kijk dan op: www.nederlandveilig.nl/houjeaandesnelheidslimiet.