Vanaf 1 januari toch 130 km per uur op de A2?

 

Regio. Het ziet er naar uit dat er volgend jaar over het hele traject van de A2, van Amsterdam tot Utrecht, 130 km per uur mag worden gereden. VVD parlementariër Barbara Visser heeft het voorstel onlangs bij de Tweede Kamer ingebracht Vanaf 1 januari 2016 mag dat dan vanaf 19.00 uur tot 06.00 uur. In de loop van het jaar zou dat overdag ook moeten. Het plan wordt gesteund door regeringspartij PvdA (!) waardoor er een meerderheid in de Tweede Kamer is. Barbara Visser heeft het voorstel ingediend op de dag dat de Tweede Kamer zich bezig hield met de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Automobilisten hebben het idee dat ze in slow motion op een weg moeten rijden waar een Boeing zou kunnen landen,” aldus een letterlijke uitspraak van de parlementariër. Nu het voorstel al heeft post gevat bij veel automobilisten, denken die dat ‘het gas’ er nu al op kan. Maar dat is nog niet aan de orde. Vooralsnog blijven de huidige snelheidsbeperkingen met name ter hoogte van Abcoude en Vinkeveen van kracht. Hardrijders krijgen een forse boete en dat levert op dat stukje weg jaarlijks een bedrag van 50 miljoen euro op voor de staat. Kassa! Volgens Barbara Visser gaat de hele operatie wel de nodige miljoenen kosten. Zo moeten er bijvoorbeeld meer geluidsschermen langs de weg komen. Er wordt gesproken over 15 miljoen dat uit een ‘speciaal potje’ komt.

Geen voorstander

Omdat de wethouders van Stichtse Vecht en Maarssen al direct in het geweer kwamen bij het vernemen van het voorstel, vroegen wij wethouder David Moolenburgh (o.a. wethouder Ruimte) van de gemeente De Ronde Venen om een eerste commentaar. “Bij de verbreding van de A2 is destijds de snelheidslimiet gesteld op 100 km per uur. Dit besluit is zorgvuldig tot stand gekomen. Die limiet is niet voor niets: verhogen van de snelheidslimiet verhoogt de uitstoot van stikstof, fijnstof en versterkt het geluid. Daar zijn wij uiteraard niet voor,” aldus de wethouder. “Het betekent voor onze inwoners een verslechtering van de leefbaarheid. En voor onze ondernemers, waaronder ook veel agrariërs, een grote inperking van hun ontwikkeling- en uitbreidingsmogelijkheden. De gemeente De Ronde Venen ligt in een kwetsbaar gebied met een voor stikstof gevoelig natuurgebied vlakbij Amsterdam en Schiphol (Botshol, red). Nu al – op basis van de huidige uitstoot – zijn de ontwikkelingsmogelijkheden zeer beperkt. Het is uiteraard aan het ministerie een besluit te nemen. De situatie is echter niet gewijzigd. Wij zien dan ook geen reden om van de gemaakte afspraken af te wijken.”

Meer over dit onderwerp leest u volgende week in De Nieuwe Meerbode.