Bezwaren tegen snelheidsverhoging A2 maken weinig kans

Den Haag/De Ronde Venen – Het lijkt erop dat de Raad van State de snelheidsverhoging op de A2 gaat toelaten. Dit bleek dinsdag tijdens een langdurige zitting bij de Raad in Den Haag. De gemeentebesturen van Stichtse Vecht en Ronde Venen maakten daar samen met een aantal omwonenden bezwaar tegen het omstreden verkeersbesluit.
Met dit besluit is de maximumsnelheid op het traject tussen Maarssen en Vinkeveen in beide richtingen verhoogd naar 130 kilometer tijdens avond en nacht. Tot woede van de gemeentebesturen en de omwonenden die minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu woordbreuk verwijten.

Drie jaar
Maar nauwelijks drie jaar na dat besluit zag de minister toch genoeg ruimte binnen de milieunormen om de maximumsnelheid op te peppen. De snelheidsverhoging zorgt er volgens de advocaten van het rijk voor dat nog steeds wordt voldaan aan de normen voor lawaai en luchtkwaliteit. Daarom is de snelheidsverhoging geen probleem.
De Raad maakte aan het begin van de zitting bekend dat de overheid bij het nemen van een verkeersbesluit veel beleidsvrijheid heeft. Rechters, en dus ook de Raad van State, mogen daar niet veel van vinden. Er wordt voornamelijk gekeken of de minister volgens de regels heeft gewerkt en of alle belangen goed zijn gewogen.
Volgens de klagende gemeentebesturen zijn onder meer de belangen van de natuur en die van agrariërs en omwonenden in de omgeving verkwanseld.
De woordvoerder van Ronde Venen wees op het inpikken van milieuruimte, waardoor agrarische bedrijven niet meer kunnen uitbreiden. De ruimte voor het belasten van het milieu is door de minister al benut voor de snelheidsverhoging. De Raad wilde weten welke concrete uitbreidingsplannen van agrarische bedrijven nu worden gedwarsboomd. Maar die plannen kwamen niet op tafel en dus kan de Raad ze ook niet laten meewegen bij zijn oordeel. Datzelfde geldt voor het verwijt van de advocate van Stichtse Vecht. Ze klaagde over de dubieuze verkeersmodellen die de minister gebruikte om te berekenen of de snelheidsverhoging schadelijke effecten heeft. Maar ze kon die kritiek niet hard maken met voorbeelden. De Raad doet binnen enkele maanden uitspraak.