‘Commercials’ thema 30e pramenrace

Aalsmeer – Dat een evenement organiseren op vrijdag de dertiende om stalen zenuwen vraagt, bleek afgelopen vrijdag tijdens de feestavond van SPIE met bekendmaking van de thema’s van de juniorrace en de pramenrace. Alles was om acht uur ’s avonds klaar om er een gezellig feest van te maken. Toen rond negenen het merendeel van de pramenracers binnen was, sloegen de stoppen door. Letterlijk, het werd zwart. Een stroomstoring was de oorzaak en een ‘kleintje’ was het niet. In het centrum en aan het begin van de Oosteinderweg was niets aan de hand, echter verder deze lintweg op werd het donker en donkerder. Eerst alleen in de huizen de stroom er af en dus geen licht binnen, maar nog wel licht van de lantaarnpalen. Weer verder was het echt megadonker. Alles uit. In The Beach werkte de noodverlichting gelukkig prima en met man en macht werd gestart om aggregaten op te starten en te regelen. Natuurlijk is direct gebeld naar de stroommaatschappij, ook burgemeester Jobke Vonk-Vedder nam haar mobiel ter hand, maar het antwoord was niet hoopvol. “Het gaat zeker tot elf uur duren.” Misschien was de stroommaatschappij op de hoogte van het feest der feesten, want om tien uur sprong gelukkig het licht aan en konden de besturen de thema’s van de races bekend maken.

Spelletjes en Loekie de Leeuw

Alle aanwezigen werd gevraagd op de tribune plaats te nemen in de veilinghal en vanaf de bankjes werd vol spanning afgewacht. Eerst werd bekend gemaakt wat het thema is van de juniorrace op zaterdag 13 juni. Er werden op het filmpje allerlei spelletjes getoond en uiteindelijk kwam ‘Speel je Game’ in beeld. De jeugdige pramenracers kunnen zich gaan uitleven rond het thema spelletjes. En spelletjes worden natuurlijk ook gedaan een week er voor, op zaterdag 6 juni, tijdens de sportmiddag in Feesterij de Bok. Hiermee wordt de startvolgorde bepaald. Inschrijven is overigens vanaf heden mogelijk! De spanning steeg, wat is het thema van de ‘grote’ race? Het is de dertigste pramenrace, heeft dit jubileum met het thema te maken? De aanwezigen kregen allerlei reclames van vroeger te zien met tussendoor veelvuldig het bekende reclamefiguurtje, Loekie de Leeuw. Uiteindelijk kwam het Ster-logo in beeld en de letters in dit ‘blok’ waren vervangen voor SPIE. Rechts prijkte het thema ‘Commercials’. De pramenracers gaan de reclame in.

Zeeuws meisje

Overigens betekent dit niet dat de praam of bok vol gehangen mag worden met reclameborden. Eén reclamebord, zoals opgenomen in het reglement, blijft het maximum. Het bestuur hoopt juist dat ingehaakt wordt op leuke reclames van toen en nu. Komt Zeeuws meisje de Ringvaart en de Westeinder ‘onveilig’ maken? Moet Apeldoorn gebeld worden? En hoe zat het ook alweer met de Melkunie koeien? Het wordt vast weer een geweldige pramenrace. In ieder geval werden door diverse teams de eerste ideeën al gelanceerd. Onderling uiteraard, want tot op de dag van ’tocht der tochten’ wordt de outfit en aankleding rond het thema door alle teams strikt geheim gehouden. Overigens was ‘Commercials’ niet het eerst gekozen thema, zo verklapte voorzitter Erna van den Heuvel. “We hebben eerst twee andere thema’s gehad. “Nog nooit voorgekomen, want meestal zijn we er heel snel uit. Het is uiteindelijk ‘Commercials’ geworden en we zijn in deze unaniem, hoor!” De dertigste pramenrace wordt gevaren op zaterdag 12 september. Na de bekendmakingen was het officiële gedeelte ten einde. Het feest kon beginnen en met achter de draaitafels Kees Markman bleef het nog heel lang gezellig in The Beach.

Het SPIE-bestuur in de nieuwe outfit. Foto: www.kicksfotos.nl.