Schiphol: Focus op kwaliteit en een solide prestatie

Schiphol – Royal Schiphol Group heeft vandaag, vrijdag 15 februari, haar resultaten over 2018 gepresenteerd. Het nettoresultaat is met 278 miljoen euro (2017: 280 miljoen euro) 0,4% lager dan in 2017. De netto-omzet stijgt met 3,5% naar 1.509 miljoen euro. De lichte afname van het nettoresultaat is met name toe te schrijven aan hogere bedrijfslasten om bij de stijgende passagiersaantallen het gewenste kwaliteitsniveau te handhaven, alsmede aan digitalisering en kosten in verband met grootschalige investeringsprojecten.

Dick Benschop, President-directeur & Chief Executive Officer van Royal Schiphol Group: “In 2018 heeft Schiphol een solide prestatie geleverd met een recordaantal passagiers, een verbeterde punctualiteit en een degelijk financieel resultaat. Schiphol is de op een na best verbonden hub ter wereld. Voor een klein land als Nederland is dat een enorme prestatie, die we samen met onze airlines hebben bereikt, en een te koesteren positie. Deze positie willen we behouden door een veilige, gematigde en gecontroleerde toename van het aantal vliegtuigbewegingen, terwijl de geluidsbelasting zal afnemen. Met onze nieuwe tarieven stimuleren we de inzet van schonere en stillere vliegtuigen.

We hebben de ambitie om ’s werelds meest duurzame luchthaven te worden. De toekomstige ontwikkelingvan Schiphol staat in het teken van kwaliteit van leefomgeving, de kwaliteit van ons netwerk en de kwaliteit van onze service. Om comfortabele en efficiënte processen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen te leveren, blijven we investeren in extra ruimte, innovaties en bereikbaarheid.”

Limiet bereikt

Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol is gestegen met 3,7% naar 71,1 miljoen. Schiphol heeft met 499.444 vliegtuigbewegingen de jaarlijkse limiet van 500.000 voor de periode tot en met 2020 inmiddels bereikt. Vracht laat een daling zien in volume met 2,5% tot 1,7 miljoen ton.